
Un colonialisme assumit o un independentisme desacomplexat
La violència apareix allà on el poder perilla. Hannah Arendt sabia molt bé de què parlava, després d’haver patit en pròpia pell la violència del nazisme. Nosaltres ho expressem d’una altra manera: “Si jo no tinc por, tu no tens força”. Ens ho hauríem de començar a creure, perquè la independència només serà possible amb un independentisme desacomplexat, assegurava no fa gaire Alonso-Cuevillas.
Un colonialisme assumit, ens comportem com si fóssim una provincia més
No som una província més, però ens comportem com si ho fóssim. I, mentrestant, els aligots del PP i els feixistes de Vox es van reforçant, amb la tolerància dels qui governen a l’estat, no fos cas que perdessin vots a l’Espanya profunda. I, per tenir-los contents, coneixent el perfil dels qui donen suport al partit creat pel descendent d’una família d’esclavistes, aproven la despesa militar més alta de tota la història. En plena pandèmia i amb la caixa de la seguretat social ben buida.
I què fem nosaltres? Aplaudim i omplim les xarxes d’orgull cada cop que Europa, gràcies a la bona feina dels advocats que representen els nostres exiliats, dona un cop de puny damunt la taula. O directament als nassos dels jutges, deixant al descobert la intolerància d’un estat cada cop més desprestigiat. Són les úniques alegries que tenim els que encara creiem en un estat propi, en una República Catalana. Però què fem després d’aquesta injecció d’orgull? Res. Ens queixem, tanmateix acceptem submisos la repressió, en totes les seves formes. I assistim desconcertats a les baralles entre els partits que, suposadament, ens havien de conduir cap a la independència. És un colonialisme assumit? Em resisteixo a creure-m’ho.
Europa insisteix que cal respectar la llibertat d’expressió, quan un “raper” li diu el nom del porc a un rei que ha demostrat ser un lladre. Així i tot, la Universitat Pompeu Fabra qüestiona la del professor Hèctor Bofill, quan en una piulada diu, entre altres coses que, si vols guanyar, cal que no et sentis inferior al teu enemic. I fa quatre dies era la UOC i la Universitat Central les que volien sancionar els professors que no volien impartir els màsters en castellà, després d’haver acordat fer-ho en català en el pla d’estudis.
Com més dura sigui la repressió, més fort serà el sentiment independentista
I mentre anem parant l’altra galta a cada nova bufetada, ells es van animant. I ja no troben aturador a tants despropòsits. Més de 3.000 encausats per protestes relacionades amb el procés independentista. Activistes, manifestants, polítics, alts càrrecs, funcionaris… No filen prim en la seva repressió. Cal fer por. Cal que el poble sàpiga qui mana.
No sé pas què ens ofereix l’any que acabem d’encetar. Però no pinta massa millor que el que acabem de llençar. De tant en tant, em venen a la memòria frases de la meva àvia, que no tenia estudis tanmateix sí molta experiència. I aquesta n’és una: “massa bo vol dir tonto”.
Ja no n’hi ha prou amb la revolució dels somriures. Ni el Decret de Nova Planta, ni la dictadura franquista van aconseguir acabar amb el sentiment nacional català. Però, si veus que pots ser sancionat per una expressió, no emets aquella expressió. I si saps que et poden tancar a la presó o sancionar amb multes milionàries per sortir al carrer i enfrontar-te a les forces d’ocupació –o a les que se suposa que te n’han de protegir- et quedes a casa.
Com més dura sigui la repressió, més fort serà el sentiment independentista. Almenys així ho crèiem. Així i tot, aquesta repressió té moltes formes. I quan una no prospera, les clavegueres en busquen una altra. I ens van arraconant, i silenciant, i conformant, i…
Quan serem capaços de dir prou?