
Revertir el desemporedament
La Caixa catalana va quedar blindada el 2013 mitjançant un Decret del govern espanyol per aïllar-la de l’anunciada deriva política que anunciava el president Artur Mas amb la seva consulta sobre el futur polític de Catalunya.
Ara interessa parlar de la fallida catalana com a realitat irreversible
El 2017 els trasllats de seus socials d’empreses catalanes a altres províncies no podia passar desapercebut a la Generalitat. Va ser realment una conseqüència costosa pel procés i l’economia catalana i difícil de pair. Era la traïció de l’empresariat a la causa catalana. Les grans empreses fugien de Catalunya en la perspectiva de la independència.
El que demostra aquest fet és que l’empresariat català i l’estranger que estava instal·lat a Catalunya no creien en la capacitat de desenvolupament d’una Catalunya independent i preferien seguir en bones relacions amb l’Estat espanyol. En temps de Franco va ser similar amb la diferència que les empreses vivien de la subvenció admetent la centralitat espanyola.
Ara interessa parlar de la fallida catalana com a realitat irreversible a causa de la desconnexió política de l’empresariat. Mantenir les empreses no formava part de l’agenda política segons diu Jordi Amat a El País del diumenge 29 de maig.
Revertir la crisi, evitant la fallida
La crisi provocada per la pandèmia arrossegant l’econòmica anterior va afectar per igual als que van marxar i els que es van quedar. Però la fallida catalana que esperava el govern central no es va produir.
Ara venen inversions estrangeres a Catalunya que no pregunten quan proclamarem la independència. Tampoc la Seat va voler marxar de Catalunya malgrat les pressions que se li van fer. Catalunya és un país de valor provat amb capacitat empresarial pròpia i forta presència als mercats internacionals. Potser convé buscar nous paradigmes en temps en què els inversors demanen prudència i més transparència a les empreses. Som en una economia desenvolupada a la qual els canvis polítics no l’afecten malgrat es que tenen interès a empobrir Catalunya fins a la fallida que és impossible.