
Perpinyà, la catalana
Reaccions davant del canvi
El canvi d’escut i lema de la capital de la Catalunya Nord, Perpinyà, ja ha provocat les primeres reaccions. Després que l’alcalde de la ciutat, Louis Aliot (Reagrupament Nacional, el partit de Le Pen), decidís canviar el lema ‘Perpinyà la catalana’ per ‘Perpinyà la radiant’, els grups catalanistes ja han convocat la primera manifestació.
L’acció es farà el proper dissabte 10 d’abril a les 15h a la plaça Catalunya del municipi, i tindrà el següent lema: “Toqueu pas la nostra catalanitat“. L’escut, a més, ha canviat el Castellet, un dels monuments més importants de la ciutat, per sant Joan Baptista.
Perpinyà, manifestació "Toqueu pas la nostra catalanitat"

La protesta ha estat convocada pel partit Oui au Pays Catalan – Sí al País Català i un dels seus membres, Jordi Vera, ha denunciat en declaracions al diari L’Indépendant que, a més de donar l’esquena a la catalanitat de la ciutat, el nou escut és massa “catòlic” i “francès”.
“Fem una crida als catalans a sortir al carrer. Això perquè la nostra ciutat continuï sent La Catalane. De fet, qualsevol canvi tan profund en la nostra imatge s’ha de sotmetre a un referèndum democràtic! Perpinyà és la capital del País Català i no podem acceptar aquest canvi que toca l’ànima dels catalans per una decisió presa des del fons d’una oficina”, ha reivindicat.
Aliot argumenta el motiu del canvi
Fins ara, a l’escut no hi havia cap paraula reivindicativa però sí que s’utilitzava en logotips i marques per promoure la ciutat amb el concepte ‘la catalane’. A més, per aclarir qualsevol dubte, Aliot va detallar el per què de posar en valor el concepte de la llum com el més important: “És l’element central que funda Perpinyà i que ho fa des de fa segles. Una tradició secular reconeguda per a tothom i molt més enllà de les creences particulars que pertanyen a cadascú. Perpinyà és aquesta ciutat radiant que celebrem amb aquest nou i modernitzat escut arrelat que recupera la seva identitat de mecenatge”.

Perpinyà i l'escut
Per a Aliot, doncs, Perpinyà és una ciutat “mediterrània ancorada en la seva identitat catalana” però també “arrelada completament a França”. Aliot creu que cal posar en valor aquesta dualitat i, per això, ha tingut la deferència de “conservar l’escut i els seus colors catalans”.
El canvi el va fer públic Aliot aquest dimarts a través de les xarxes socials, mostrant un nou escut que porta per lema “Perpinyà, la radiant“:
“Perpinyà, ciutat mediterrània ancorada en la seva identitat catalana, arrelada en el seu Rosselló històric i plenament francesa!”
🇫🇷 #Perpignan, ville méditerranéenne ancrée dans son identité catalane, enracinée dans son roussillon historique et pleinement française ! https://t.co/GV32uqwP54pic.twitter.com/50Ox8QFcDF
Louis Aliot (@louis_aliot) March 30, 2021
Perpinyà, la catalana. Un escut amb 30 anys d'història
L’escut de la ciutat de Perpinyà ja no llueix el lema “La catalana“, que es va introduir fa uns 30 anys.
La decisió ha agafat per sorpresa entitats i associacions catalanistes com Arrels, que han començat una recollida de firmes perquè es reverteixi la decisió.
Les entitats l’han qualificada de “violenta” i s’han queixat que s’hagi pres sense ni tan sols debatre-la al consell municipal.
L’impulsor del lema de “La catalana”, Jaume Roure, l’ha qualificada d'”imposició” que representa “una pèrdua immensa per a la catalanitat”.
Louis Aliot, que va arribar a l’alcaldia al juliol, ha defensat la mesura afirmant que és una decisió de “màrqueting de territori“.
Podeu veure el reportatge elaborat per Sion Biurrun i Kilian Soler sobre aquesta polèmica al web de ccma
Les notícies van ser publicades a:
Més articles de Catalunya Nord, de La Clau: