Si alguna cosa ha de preocupar també avui és la recentralització dels Estats europeus. Espanya i Turquia. Espanya empresonant els organitzadors del referèndum d’autodeterminació del 2017, Turquia invadint Rojava a la regió kurda emancipada de Siria en clara violació del dret internacional.
Els pobles tenen el dret a decidir el seu futur polític, però Estats que es diuen demòcrates, com Espanya, no respecten aquest dret reconegut per les Nacions Unides.
El gran plantejament de l’estat espanyol és impedir el desenvolupament del poble català com a nació, de manera que la seva existència quedi sempre dependent de l’Estat espanyol.
Polítics espanyols com Pablo Casado del Partit Popular que no han dubtat en pactar amb la ultradreta per assegurar-se el relleu dels socialistes en les institucions públiques d’Andalusia, Madrid i Murcia, no dubten en seguir insistint en el seu combat contra tot el que soni a drets per Catalunya.
Han amenaçat amb querelles al president del Govern si fa cessions a la Generalitat catalana i no destitueix Quim Torra, mentre els de Ciutadans diuen que Sánchez no havia d’haver anat a retre visita al president de la Generalitat Joaquim Torra, negant-li a Torra el caràcter de president, exigint que Sánchez Passi pel Parlament.
Tot això és una política de boicot típica de les dretes reaccionàries que no saben fer altra cosa que posar traves a tot el que signifiqui diàleg i entesa democràtica amb qui no pensi com ells.
El que han de fer els governs català i espanyol ara és conjugar-se contra el jacobinisme histèric de les dretes espanyoles i seguir endavant amb el diàleg i la cerca conjunta de solucions al conflicte polític, saltant també per damunt dels oportunismes que no valoren la feina d’aproximació ben feta per la gent d’Esquerra Republicana que sap que el procés serà llarg.
Les presses i els radicalismes, les exigències i el negacionisme no condueixen a la millor solució, sinó mal retorn als enfrontaments. Ara és moment de diàleg i de guanyar el nacionalisme democràtic les eleccions catalanes. Seguirà essent el millor remei per aturar el jacobinisme.